Stres

Preberite spodnja vprašanja in sami sebi odgovorite z da ali ne.

Ali v zadnjem času pri sebi opazite … ?

  • tesnobo, nemir, napetost, zaskrbljenost?
  • potrtost, občutek nemoči in obupa, depresijo?
  • razdražljivost, jezo, napadalnost in nepotrpežljivost?
  • nezadovoljstvo, pretirano občutljivost, pomanjkanje samospoštovanja in nezanimanje za okolje?
  • težave z zbranostjo, pozornostjo, neodločnost?
  • pozabljivost?
  • občutek preobremenjenosti in utrujenosti?
  • občutek neučinkovitosti, neuspešnosti?
  • nespečnost, razbijanje srca, motnje prehranjevanja, splošno mišično napetost, glavobol?
  • težave v spolnosti, v odnosih z ljudmi in na splošno v komunikaciji?

Ali …

  • zjutraj takoj, ko se zbudite, že mislite na stvari, ki jih morate urediti?
  • zvečer preden zaspite, razmišljate o tem, česa vse danes niste naredili?
  • se vam zdi, da imate vedno premalo časa?
  • se počutite preobremenjeni z delom?
  • imate občutek, da vam vedno pogosteje vse zraste čez glavo?
  • imate občutek, da stvari dobro tečejo le, če sami poskrbite za vse?
  • se ne morete popolnoma sprostiti?

Če ste več odgovorom pritrdili, je verjetno, da je stres že postal vaš način življenja

Kaj je stres? Stres je odziv telesa na morebitne škodljive dražljaje iz okolja. Ti dražljaji (stresorji) so lahko različni: zunanji (blisk, ropot, neustrezni odnosi) ali notranji (bolezen, žalost, sram, krivda). Telo se nanje vedno odziva na enak način s tako imenovano alarmno reakcijo ali reakcijo »boj ali beg«: pospeši se delovanje srca in dihanje, povečata se krvni tlak in mišična prekrvavitev, povečajo se budnost, previdnost in pozornost, zmanjšata se občutek za bolečino in apetit. Te spremembe omogočijo, da se človek čim bolje pripravi na obrambo (boj) ali beg pred nevarnostjo.

Preden pregori žarnica

V današnjem času je stres naš vsakdanji spremljevalec. Živimo hitro in prav na vseh življenjskih področjih se od nas zahteva maksimum. Kronični stres lahko vodi v nastanek bolezni, kot so depresija, bolezni srca in ožilja, ulkusna bolezen, alkoholizem, motnje hranjenja. Kronični stres je zelo škodljiv, če pa ga obvladamo, tako da spoznamo sebe in naše reakcije na določene zunanje in notranje stresorje, lahko postane naš prijatelj.

Stres torej ni nujno naš sovražnik. Človek določeno mero stresa potrebuje, da doživlja svoje življenje kot izpolnjeno in smiselno. Stres koristi pri osebni rasti, saj nam pomaga, da nismo lenobni, da delamo na sebi in se spreminjamo v preudarno, zrelo osebo. Če se zazremo nazaj v življenje, lahko vidimo, da so se nekatere največje težave na koncu izkazale za najboljše priložnosti v našem življenju. Zato je odločilno to, kako gledamo na težave. Večina stresa, ki ga občutimo, izvira iz našega odnosa do stresorjev, našega mišljenja, oklepanja navad in vedenjskih vzorcev. Stresu se je namreč nemogoče popolnoma izogniti. Za preprečevanje in odpravljanje stresa je najbolj pomembno, da se naučimo premagovati prepričanja, ki nas omejujejo, se znebimo strahov, postanemo samozavestni in se ne pozabimo veseliti izzivov, ki nam jih prinaša sleherni dan. Če torej znamo poslušati svoja čustva in se ustrezno odzivati na okolje in soljudi, je to najboljše zagotovilo, da bomo pravočasno zadovoljevali svoje resnične notranje potrebe od prehranskih do socialnih in čustvenih.

Stres ni enak stresu, pa tudi ljudje ga različno dobro obvladujemo. Stres je povsem osebna izkušnja, ki nastopi kot posledica porušenega ravnovesja med zahtevami na eni strani in dojemanjem zahtev na drugi strani.

Pogosto si lahko pri stresu pomagate tudi sami. Ob tem vam ponujamo še nekaj nasvetov proti stresu oz. za soočanje s stresom:

  • poskrbite za zdravo in uravnoteženo prehrano,
  • odločite se za redno telesno dejavnost. Izberite si tisto, ki vam je v veselje,
  • uravnotežite delo in zabavo,
  • privoščite si dovolj spanja, redno izvajajte telesne vaje in vaje za sproščanje,
  • ne pozabite na sprostitev in mirno dihanje,
  • izogibajte se prevelikih količin nikotina, alkohola in kofeina,
  • spoznavajte stres in svoje odzivanje na stresno situacijo,
  • ohranite odprt in pozitiven odnos do sebe, ljudi in sveta,
  • sprejmite okoliščine, ki jih ne morete spremeniti,
  • ugotovite optimalno raven stresa, ki vam omogoča največje dosežke brez uničujočih posledic,
  • bodite sposobni reči NE, ko česa ne zmorete ali ne obvladate,
  • vprašajte se, kaj je najslabše, kar se vam lahko zgodi? Bodite pripravljeni sprejeti najslabše in potem mirno poiščite izhod iz najslabšega,
  • vaše odločitve naj bodo uresničljive, sicer je bolje, da jih sploh ni,
  • za svoj stres ne krivite drugih,
  • pozabite na popolnost,
  • cenite tisto, kar imate,
  • zaupajte v ljudi,
  • razvijajte prijaznost in berite dobre knjige,
  • pogovarjajte se o svojih težavah in predvsem – smejte se, če je le mogoče!

V kolikor pa so vzroki za stres preveč trdovratni, pa trpljenje ob tem ni smiselno. Poiščite pomoč pri premagovanju stresa ter odpravljanju vzrokov za njegov nastanek. V ambulanti Arcus Medici za vas poskrbimo s psihoterapevtsko pomočjo.

Meni